Янко Веселинов Попов,Фак. № 56127-М, японистика, СУ"Св.Кл.Охридски", 2004 г.
Когато говорим за културна идентичност, обикновено говорим за съхраняването на тези елементи от културата, които правят една страна уникална в световен мащаб. Но тук на преден план излиза въпросът какво точно се разбира под понятието „култура”.
Думата култура произлиза от латинския корен „colere” (обитавам, култивирам или почитам). Поради своята многостранност и многопластовост, понятието „култура“ трудно се подлага на единно определение. Разбира се, културата се разглежда в контекста на човешката дейност, но къде можем да поставим границите на това понятие? Различните дефиниции на културата отразяват различни разбирания или критерии за оценяване на човешката дейност. През 1952 например Алфред Крьобер и Клайд Клюкхохн (антрополози) съставят списък с над 200 различни дефиниции на термина „култура” в своята книга „Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions” .
ЮНЕСКО дефинира култура като „множеството от отличителни духовни, материални, интелектуални и емоционални черти на дадено общество или обществена група, и обхваща освен изкуството и литературата, също така и начина на живот, формите на съжителство, ценностните системи, традициите и вярванията“ .
Културата трябва да се приема не в своето тясно (художествено – литература, изкуство) разбиране, а като обобщаващ термин, обединяващ в себе си всички аспекти на човешката дейност, започайки от изкуството и стигайки до такива привидно несвързани с тясното разбиране за култура области на обществената дейност като политиката. Приемайки тази дефиниция за култура става ясно, че дори такива научни дисциплини като икономиката могат да се разглеждат като проявления на световната човешка култура.
Ако вземем за пример дори една страна като Япония, за която се смята, че е страна с изключително богата и уникална култура, ще видим, че днес вече не може да се говори за чисто японска, а по-скоро за една глобална култура. Това което разбираме под японска култура, дори и в тесния смисъл на думата е повлияло световната такава, както и обратното, при това много сериозно. Например, в областта на изобразителното изкуство японските отпечатъци от гравюри върху дърво, наречени Укийо-е оказват огромно влияние върху съвременното западно изкуство, върху художници като Ван Гог и Моне, и като цяло върху стиловете импресионизъм, кубизъм и други. По същия начин може да се говори за японските бойни изкуства, архитектура и т.н. Ако се вземат по-съвременни примери, томожем до говорим за трансфер на управленски опит в Япония ат Европа и Сащ, а по-късно за обратния феномен – трансфер на Японски управленски опит на Запад. По същия начин стоят нещата в цял свят, но напоследък този обмен е много по-интензивен в условията на глобализация на света. Разбира се, феноменът на глобализацията има своите положителни и отрицателни черти.
Глобализацията по своето същество е икономически феномен, но е толкова тясно свързан дори и с тясно културните елементи от социалното битие на чоека, че на практика днес говорим за глобална култура, с напълно еднакви или идентични проявления в цял свят. Говори се за отрицателните страни на глобализацията – икономически и социално негативни – като двигател на т.н. „корпоративен империализъм”, който за сметка на човешките права в развиващите се общества (а често и в т.н. развити такива), с претенциите, че ще доведе до просперитет, но при това ограничавайки се просто до печалбарство, просто се заграбва ресурси от всякакъв вид. Негативните ефекти включват културна асимилация чрез културен „империализъм” (сатва дума за това, че съвременната така наречена масова или поп култура, която възниква от западните общества, благодарение на масмедиите и особено в последните десетина години с помощта на глобалната компютърна мрежа Интернет, залива света и особено сред по-младите поколения замества локалната, традиционна култура в голяма част от проявленията и), експорта на изкуствено насадени желания (например желанието да се притежават различни блага скато тяхното притежаване се превръща в самоцел, което може да се приеме за ключова характеристика на съвременните капиталистически общества въобще), както и унищожението на местните общества и култури. Но по какъвто и начин да се разглежда този финомен, който безспорно конституира съвременния живот на всички човешки същества, било то и индиректно (например чрез негативното влияние върху околната среда както се вижда от глобалното затопляне, за чието съществуване се смята, че основна вина носят големите индустриални замърсители в света, като на първо място се посочва САЩ ). Основният въпрос тук е как да се запази културната идентичност на една малка от географска и икономическа гледна точка страна като България, която е заплашена не само от заличаване на нейната културна независимост, но и поради проблемите с демогрофския прираст на населението (9,65 раждания на 14,27 смърти – прираст -0,86% ) в момента България е поставена пред проблема на пълното физическо изчезване на българския етнос.
Причините за тези два проблема са много, но на първо място икономически – при преобладаващия нисък стандарт на живот на населението, което е често на ръба на физическото оцеляване, хората много по-често мислят за своите непосредствени проблеми, отколкото за културата и икономическото развитие на своята страна.
Безспорно пред българската култура и бизнес след промените в Изочна Европа, а и особено във връзка с членството на България в Европейския съюз стоят не малко проблеми, които трябва да се решат. Разбира се, основният такъв е свързан със запазването на собствено българската икономическа и културна идентичност в условията на изключително ожесточената конкуренция от страна на европейски компании от други страни, както и в условията на наблюдаваната в България днес тенденция за загуба на културна идентичност, до голяма степен подпомагана от масмедиите, политическия живот и ниско мотивирани преподаватели в различните учебни заведения, което за съжаление не е изолирано явление, а масово такова. За съжаление, поради липсата на достатъчен управленски опит, както и до голяма степен поради липсата на обмен на такъв опит, българските компании се оказват неконкурентностпособни на международните пазари. Със същата сила това важи и за българския пазар, който е залят от чужди компании във всяка една област, които много често изместват българските си конкуренти поради по-добра стратегия, по-добри управленски решения и по-голям опит на пазара. Тук има много примери, но ако се спрем на един високотехнологичен и безспорно печаливш отрасъл като авиацията, като пример могат да бъдат посочени чуждите нискотарифни авиокомпании Wizzair (Унгария) и Sky Europe (Словакия), които поради изключително атрактивните си цени и високо качество на обслужването се превръщат в предпочитан избор на българските и чуждите авио-пътници, а българските авиокомпании като „Бългериа ер” и „Хемус ер” търпят сериозни загуби. Всичко това води до изкючително слаба българска икономика, което води и до ниско платена и слабо мотивирана работна ръка, липса на желание за усъвършенстване и в крайна сметка до ниско културно и слабо образовано население.
Една от основните причини за ниската конкурентноспособност на българските компании по принцип е, че те нямат адекватен на съвременните изисквания модел за управление на микро равнище, който да включва във себе си тези елементи, които биха позволили качеството на съответната продукция или услуга да е толкова високо, че да е конкурентноспособно на своите аналози от другите страни-членки на ЕС, а защо не и на световно равнище. Тук ключовите пунктове са няколко – контрол на качеството както и неразривно свързаните с него управление на персонала, който в българските условия често е демотивиран и не използва най-важното свойство на човешките същества- тяхната креативност, и максималното внедряване на иновациите във всички нива и елементи на работа на дадената компания. Това разбира се, не се ограничава само до копании, представени на пазара, но и за всяко едно учереждение, държавно, или частно, с голям персонал, което иска да повиши своето качество.
Тук възниква въпросът къде има такъв модел на управление, който да е приложим в български условия. Безспорно водещата страна в света по отношение на управление на персонала и контрола на качеството, както и иновационните технологии, които се използват на всеки един етап на производство е Япония. Този комплексен модел в момента се използва в страни от целия свят. Може смело да се твърди, че тези страни в момента са едни от водещите икономически сили, което е постигнато именно благодарение на този икономически модел – японския модел за фирмено управление. Страните, които използват този модел, или елементи от него са например Южна Корея, Китай, Тайван, разбира се Япония, а също така негови елементи се използват вече и на Запад, включително в страни като САЩ, Германия, Холандия и др.
В годините след Втората световна война Япония постига забележително развитие на своята икономика и от страна, загубила катастрофално войната, в рамките на 20 години успява да се превърне във водеща индустриална страна. През годините има различни спорове за причината за това уникално явление, като част от изследователите акцентират върху културното наследство и особености в характера на японците, а други смятат, че това е чисто икономическо явление, подкрепено от сериозен и уникален за времето си икономически модел, който се е развивал във времето и се е превърнал в „цивилизационен опит с универсален характер”.
Безспорно, ако разглеждаме културния фактор само от гледна точка на тясната дефиниция за култура, то можем да разграничим двете горни тези, но ако приемем широкото разбиране за културата, то в този случай конфликт не съществува, тъй като всяко едно явление, свързано с човешката дейност може да се приеме за част от културата.
Това изследване си поставя за цел изследватено и на строго културните фактори в тесния смисъл на понятието, и на тези фактори, които са културни в широкия смисъл на тази дума, които могат да се открият в съвременните модели на управление в Източна Азия, както и тяхното приложение в други страни по света. Ще се разгледат и сериозно проблемите, които по принцип са създадени от тези модели на управление и доколко културните фактори влияят върху тях. Тук става дума за екологични, морални и социални проблеми, които са възникнали в процеса на развитие на съвременните модели за управление и въобще във съвременната парадигма на пазарната икономика. Ще се разгледат различни варианти и идеи за справяне с тези проблеми, които биха могли да доведат, или вече са довели, до световна криза. Тези проблеми са изключително сериозни и със сигурност се нуждаят от задълбочено разглеждане, особено в страна като България, където поради различни причини на такива проблеми от глобален мащаб се обръща малко или никакво внимание.
Целта е да се покаже пътя за запазване и създаване на нова българската икономическа и следователно и културна идентичност. Със сигурност едно по-широко разглеждане на културните фактори, определящи икономическото развитие на една страна в условията на световна глобализация и подчиняване на една по своята същност западно-неолиберална парадигма би допринесло за създаването на една стабилна и отстояваща своите интереси българска икономика. С нея е свързан и единственият път за физическото запазване на българския народ, както и на неговата култура.
ПИСМО НА АНГЛИЙСКАТА КРАЛИЦА И ФАМИЛИЯ Р...
ЗЛАТКА КОЛЕВА: Работохолиците се нуждаят...
19.10.2012 15:55
-====-
<a href=http://kamagra-prices.blog.hr/>Kamagra shop net </a> - Kamagra Oral Jelly 100mg canada isosorbide dinitrate :.purchase Kamagra without a credit card .:<a href=http://kamagra-fedex.blog.hr/>Buy c.o.d. Kamagra online Fedex </a> - 100mg UK Kamagra Oral Jelly
20.10.2012 05:38
.:::.
<a href=http://cheap-kamagra-online.blog.hr/>no RX needed for purchasing Kamagra c.o.d. no script </a> - Kamagra Oral Jelly visa sildenafil : how to get Kamagra online overnight delivery : <a href=http://kamagra100.blog.hr/>Buy Kamagra as an Alternative to Viagra </a> - Kamagra fed ex delivery UK
20.10.2012 19:48
.:::.
<a href=http://kamagra-fedex.blog.hr/>Cheap Kamagra Generic viagra amazon </a> - Buy Generic Kamagra and get a rock hard erection : Buy Cheap Generic Kamagra Fedex : <a href=http://kamagra-fedex.blog.hr/>Online US pharmacy Kamagra made in India </a> - get Kamagra Cheapest online sellers
21.10.2012 04:37
.:::.
<a href=http://kamagra-oral-jelly.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly suppliers canada ups delivery </a> - Kamagra UK erectalis : Kamagra Oral Jelly 100mg UK ajanta pharma : <a href=http://kamagra-paypal-online.blog.hr/>Cheap Kamagra next day pregnancy </a> - online shop Kamagra online India
22.10.2012 07:51
-====-
<a href=http://kamagra-wirkungsvolles.webstarts.com/>Kamagra tablets in mumbai </a> - Kamagra Oral Jelly 100mg order ajanta pharma Buy Cheap Generic Kamagra online overnight delivery Online Kamagra Online next day :.Kamagra Oral Jelly review 100mg .:<a href=http://erste-kamagra100mg.webstarts.com/>Cheap Generic Kamagra ranbaxy </a> - Buy Cheap Online prescription Kamagra Kamagra from indonesia Kamagra Oral Jelly 100mg Order Generic viagra Online
29.10.2012 06:32
.:::.
Discout 5-12% <a href=http://kamagra-prices.blog.hr/#Buy-online-Kamagra-jel»>Buy online Kamagra jel</a> - Kamagra Tablets Pills : Kamagra Oral Jelly usa sildenafil citrate : Discout re 7% <a href=http://kamagra-fedex.blog.hr/#Buy-now-Kamagra-pay-online-check»>Buy now Kamagra pay online check</a> - Kamagra viagra te koop